مقالات

کفش های ورزشی و تاثیر آن بر کیفیت ورزش

انواع کفش های ورزشی

کفش های ورزشی با توجه به اهمیت ورزش در زندگی امروزه بسیار حائز اهمیت است. تاثیر فعالیت بدنی در پیشگیری و درمان و کنترل بیمارهای جسمی و روانی به وضوح مشاهده می شود و ورزش کردن در زندگی امروزه ما بسیار قابل توجه می باشد.

در این مقاله قصد داریم به توضیح کفش های ورزشی و تاثیر آن بر کیفیت ورزش که یک فعالیت بسیار مهم در زندگی روزمره ما می باشد بپردازیم.

فواید و تاثیر ورزش کردن در زندگی روزمره

ورزش کردن نه تنها باعث کاهش وزن و تناسب اندام  می شود، بلکه تاثیر بسزایی برکیفیت خواب، انرژی، قدرت تمرکز، حافظه و غیره دارد. ورزش کردن بر شاداب و متعادل زندگی کردن و لذت بیشتر از زندگی افرادکمک می کند.

اکثر اوقات همه ی ما به دنبال پیدا کردن راهی برای داشتن زندگی سالم و شاداب هستیم و مسلما ورزش کردن یکی از راههایی می باشد که زندگی شادی داشته باشیم ایجاد احساس شاد بودن یک امر تصادفی نمی باشد بلکه از لحاظ علمی کاملا اثبات شده است.

تحقیقات نشان می دهند افرادی که روزانه ورزش می کنند نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند زندگی شادتری دارند. تحقیقات نشان می دهند که انجام دادن ورزش قبل از شروع انجام کارهای روزانه باعث کاهش استرس و خلاقیت بیشتر می شود.

از فواید دیگر ورزش کردن که می توان نام برد افزایش اعتماد بنفس و طول عمر بیشتر می باشد. علاوه بر این، استفاده از یک ساعت هوشمند یا دستبند هوشمند به شما کمک می کند تا میزان تحرکات بدنی خود را سنجش کنید.

 کفش های ورزشی مناسب 

هریک از ما این جمله را چندین بار شنیده ایم “که پا قلب دوم در بدن انسان می باشد”. برای محافظت پا مهم ترین نکته استفاده و انتخاب مناسب کفش برای انجام هر فعالیت می باشد.

فشارهایی که در اثر استفاده از کفش ورزشی نامناسب در حین ورزش به اندام های مختلف از جمله زانو و لگن وارد می شود چند برابر می باشد.

علاوه بر بحث مراقبت از پاها مساله قابل توجه تری وجود دارد که افزایش توانایی ها و قابلیت های می باشد که کفش مناسب ورزشی می تواند برای ورزشکار ایجاد کند.

کفش های ورزشی - آیتم سرا

کفش های ورزشی مناسب چه مشخصاتی باید داشته باشند؟

کفش ورزشی با سایزهای مناسب مهم ترین بخش در تمرینات ورزشی می باشد. که عدم انتخاب مناسب کفش ورزشی می تواند خود عامل چالش باشد. برای انتخاب کفش ورزشی مناسب رعایت این اصول ضروری می باشد:

به دلیل اینکه پاها در حین انجام تمرینات ورزشی ورم می کنند  همیشه کفش را در پایان فعالیت و بعدظهر امتحان کنید.

کفش ها را با جوراب هایی که در تمرینات ورزشی استفاده میکنید امتحان کنید. مطمئن شوید که بندهای کفش را وقتی می بندید پنجه های پای تان به راحتی حرکت کرده و پاشنه پا در حین حرکت کردن نمی لغزد.

هنگام خرید کفش ورزشی چند قدمی پیاده روی کنید تا از راحت بودن کفش ها اطمینان حاصل کنید به این نکته باید توجه کرد که کفش ورزشی نباید به زور پا کنید. هنگام خرید کفش های ورزشی بندهای آن را باید محکم ببندید به گونه ای که شما قصد انجام تمرینات ورزشی را دارید.

اگر شما در یک رشته ورزشی خاصی فعالیت می کنید بهتر است کفش ورزشی مناسب همان رشته را خریداری کنید. از خریداری کفش تنگ به این امید که جا باز می کند خودداری کنید.

افرادی که قوس پای آنها زیاد می باشد حتما باید کفش هایی با انعطاف پذیری بالا خریداری کنند. افرادی که کف پای آنها صاف می باشد، باید از کفش هایی با لایه میانی سفت برای کنترل کردن حرکت و کاهش چرخش داخلی را خریداری کنند.

متخصصین معتقد هستند که استفاده از کفش های ورزشی غیر استاندارد بر اعصاب و روان و کارایی انسان تاثیر بسیار نامطلوبی  دارد. ستون فقرات و کمر انسان مهم ترین اعضایی هستند که در معرض آسیب جدی قرار دارند.

قسمت های مهم یک کفش ورزشی مناسب

1.فضای کافی ناحیه ی جلویی کفش ورزشی که حرکت انگشتان پا را به راحتی فراهم کند. و این امکان را فراهم کند که پنجه پا سه تا 12 میلیمتر فضای خالی از انگشت شصت پا ایجاد کند.

2.دارا بودن محافظ مچ پا که  این قسمت را از صدمه حفظ کند.

3.زبانه کفش نرم و بلند که جلوگیری کند از فشارهایی که وارد می شود.

4.جذب رویه ی بیرونی کفش که این امکان را ایجاد می کند که کشش و جذب ضربه را فراهم کند.

5.از ویژگی های مهم کفش ورزشی باید نرم و دارای حالت قوس برای پا ایجاد کند.

6.آخرین مورد محافظ پاشنه پا حتما باید محکم و ثابت باشد.

انواع کفش های ورزشی در رشته های مختلف

انتخاب کفش مناسب برای ورزشکاران در هنگام مسابقه یک مزیت رقابتی حساب می شود. ویژگی های از جمله دانش کافی ، پشتیبانی، راحتی حرکت و پشتیبانی صحیح تاثیر مستقیمی بر عملکرد ورزشکاران دارد.

این عامل باعث شده که هر رشته ورزشی ویژگی خاص خود را داشته باشند. که در ادامه به توضیح برخی از موارد می پردازیم:

کفش های پیاده روی

از فعالیت های متداول بشر پیاده روی و راه رفتن می باشد و نکته مهم در راه رفتن درهم نپیچیدن پا در هنگام پیاده روی یا به اصطلاح راه رفتن می باشد.

همین موضوع در قسمت پاشنه پا هم باید وجود داشته باشد. کفش باید در هنگام پیاده روی همراه با پا باید خم شود. از مهم ترین ویژگی هایی که می توان برای یک کفش در حین پیاده روی اشاره کرد انعطاف پذیری کفش در پنچه و ضربه گیری می باشد.

تخفیفات آیتم سرا

ویژگی های کفش دو و میدانی

دو و میدانی از مهم ترین ورزش ها می باشد. و انتخاب کردن یک کفش مناسب از مهم ترین انتخاب های می باشد. تحقیقات نشان می دهد که افزایش 100گرم وزن کفش سرعت دونده را 1تا2 دقیقه کاهش داده و انرژی مصرف شده را 1% افزایش می دهد. تحرک انگشتان پا باید در هر جهت با آزادی کامل صورت پذیرد.

کفش های ورزشی - کفش استاندارد

ویژگی های کفش فوتبال

از پرطرفدارترین رشته ورزشی می توان فوتبال را نام برد مارکهای متفاوتی در بازار کفش وجود دارد.از مهم ترین نکته که باید در کفش فوتبال به آن توجه کرد استوک و رویه کفش می باشد. استوک از لیز خوردن جلوگیری می کند. و رویه به دلیل اینکه بازیکن در حین بازی به توپ ضربه می زند پاره نشود.

این کفش باید به گونه ای طراحی شود که از محدود کردن طیف حرکتی فیزیولوژیک بازیکن در هنگام بازی جلوگیری کند. تخت کفش نباید باعث زخم شدن وسط شود و امکان حرکت قوسی را به بازیکن بدهد. تا وضعت مناسب تری برای ضربه را فراهم کند.

کفش کشتی

برای اینکه ورزشکار حرکات مناسب و انعطاف پذیری بیشتری را داشته باشد و با براق و لیز بودن کف سالن های کشتی لازم است که در ته کفش ورزشکار عاج هایی طراحی بشود که از اصطکاک جلوگیری کند.

کفش مناسب ورزش ایروبیک

این رشته ی ورزشی به دلیل اینکه دارای حرکاتی مانند قدم زدن، پرش و غیره می باشد. از این رو لازم است که کفشها سبک و حالت ضربه گیری داشته باشند. و باید قسمت میانی، خارجی و پاشنه ی پا به طورکامل حفظ کند.

ویژگی های کفش بسکتبال

حرکتهای رو به جلو، حرکات به پهلو،توقف از حرکاتهایی هستند که در رشته بسکتبال زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

به همین دلیل کفش مورد استفاده باید لزوما بلند و پاشنه محکمی داشته باشد. و برای اینکه اصطکاک داخل کفش لازم هست که دولایه داخل کفش بدون پاشنه باشد.

ویژگی های کفش والیبال

ورزشکاران به هنگام خریدن این نوع کفش باید چند نکته را مورد توجه قرار بدهند اولین مورد برای خرید این نوع کفش باید به چند ویژگی توجه داشته باشند.

که مهمترین آنها توجه به زیره کفش از جنس کرپ باشد. بدلیل اینکه در این نوع ورزش پرش جزو اصلی ترین حرکات می باشد. دومین مورد که باید به آن توجه کرد لژ آن به اندازه 5 سانتی متر می باشد.

ویژگی های کفش کوهنوردی

مهم ترین ویژگی هایی که این نوع از کفش ها باید داشته باشند

1. کفش به گونه ای طراحی شده باشد که لیز نخورده باشد و جنس زیره ی آن مناسب باشد.

2.جنس کفش به گونه ای باشد که آب به آن وارد نشود و مانع از پیچ خوردگی پا بشود.

3. جنس رویه باید به گونه ای باشد که اگر سنگی روی آن سقوط کرد کفش آسیب نبیند.

4. دارای ساق های بلند و سفت ومحکم که در مناطق با شیب زیاد به ورزشکار کمک می کند.

5.گرم نگه داشتن پا هنگام سرما

ویژگی های کفش باشگاه بدنسازی

از مهم ترین ویژگی هایی که می توان به آن اشاره کرد، سبک، راحت، محکم بودن کف و نوک کفش می باشد. این ویژگی به این دلیل مورد توجه می باشد که نوک کفش برخورد زیادی با زمین میکند.

 کفش طوری طراحی شده است که قوزک پا در این نوع کفش ها محافظت می شود.

ویژگی های کفش تنیس

این نوع کفش طوری طراحی شده است که پایداری بسیاری روی زمین  ایجاد می کند و در اثرات حرکات زیاد ایجاد نامتعادلی را برطرف می کند. و کف این کفش ها حتما باید مقاوم و سخت باشند.

اکنون که با تاثیراتی که انتخاب مناسب کفش های ورزشی بر کیفیت ورزش دارد آشنا شدید شما برای خرید کفش های ورزشی خود متناسب با ورزشی که انجام می دهید می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و در فروشگاه آیتم سرا کفش های ورزشی مناسب خود را سفارش دهید.

اگر در خرید کفش های ورزشی محدودیت قیمت دارید فروشگاه آیتم سرا این محصولات را با قیمتهای متنوع و مناسب در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

بهترین کفش های ورزشی در فروشگاه آیتم سرا

کفش ورزشی باید دارای ویژگی هایی باشد که بتوانید با آن خیلی راحت قدم بزنید و یا حتی راحت بدوید. ما در این فروشگاه بهترین و با کیفیت ترین کفش های ورزشی را به شما عرضه می کنیم. شما می توانید انواع تجهیزات موبایل، کامپیوتر، لوازم جانبی خودرو و غیره را بیابید.

با آیتم سرا نیازهای خود را برآورده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *